Tuesday, November 23, 2010

ok..ak xpandai menulis..

ekcely,ak ni jenis yg puitis..ehem2..yela 2..huhu
ak ske bermadah cme ak xpndai nk melahirkan ap yg ak rse dlm tulisan..
mybe sbb 2 kot ak dapat B ntuk sbjek BM mse spm..hahaa
ak engt lg ap yg abah ckp kt ak..
'mmg org jowo!!' hahahaa..
abah ak nih jawa tulen..so maybe sbb 2 la ak xexpert sgt bab bm nih..
hahaha..oleh sbb itu,ak sgt2 failed dlm krgn nih..hehe..
engt balek sal spm,wat ak sedih plak..isk3..
nk menyesal pown,ak rse ak xde kekesalan mse stdy dlu..
wlaupn ak xdpt full A,ak puas ati jgk la sbb ak da stdy btol2..
juz kesal 2 ade sbb hjat ak xtercapai..
ok la,coz kte hdup ni xsemestinya sntiasa di atas..
di sebalik setiap kjdian Tuhan 2 ade hikmahnye..
hnya Dia yg tahu..dan Dia jgk la yg menentukan
ap sebenarnye yg terbaik untuk dri kita,,
kita mnusia ni hnya merancang..
yup,ak merancang untuk cpai yg terbaik untuk spm ak..
tp mgkin tiada rezqi..
ak sdri pn xmenaruh harapan sebenarnye..
yela..ak ni bkn jenis yg bijak pndai..
ak simple je..sederhana..
so,nk bajet tggi2 untuk spm,sory la..
cme bile org tnye sal target,of cos la kne tggi kn..
bak kte pepatah,,impian kne la stinggi langit..
baru la semangat nk stdy n capai cte2 tu..
hurm..ok la..impian 2 ak dah gntung tggi2..
cme..yela..xde rzqi,,
ap2 pn..ak bersyukur sgt2 sbb result ak xseteruk mne pn..
berbanding ngan yg dpt rndh tu,,huhu..kire ok la..
ok la dlu..da letih..
ak pn xtaw nk cite ap sbenarnye..
tetibe lak kuar cte sal spm nih..
wat ak sedih jer..isk3..
to all spm candidates,do all ur best k..
curahkan semua ilmu di dada agar anda xakan menyesal d kmudian hari..
gud luck!!!:)


Monday, October 18, 2010

mampukah aku???

terbaca cerpen..air mata malam pertama..
air mata ak xhneti mengalir..
ya Allah,dapatkah aku kecap kebahagiaan seperti itu..
walaupun sebentar cuma..
setiap insan tak sempurna..semua orang buat silap..
tapi dapatkah kesilapan yang aku lakukan selama ni ditebus??
dapatkah solat taubat meluluhkan dosa-dosa yang lalu..
dapatkah aku menjadi perempuan yang solehah??
mampukah aku menjadi wanita yang terbaek..
untuk masa depanku,keluargaku serta agamaku??
ya Allah,aku mohon petunjuk dariMu..:(


Cinta itu buatkan
Cinta utamaku lemah
Cinta aku pada si dia
Buatkan cinta aku pada Tuhan
Allah Yang Maha Esa..

Buatkan cintaku pada Rasulullah
Kekasih Yang Maha Kuasa
Buatkan cintaku pada agama
Islam yang gah agung
Buatkan cinta aku pada iman
Nur yang sentiasa terang
Seakan-akan goyah
Umpama meniti jambatan rapuh
Yang kalau-kalau ditiup angin kencang
Rebah sujud sia-sia ke bumi

Cinta aku pada si dia
Mencalar kotor pada pahalaku
Bertambah erat pula
Pegangan si dosa-dosa
Cintaku pada si dia
Buatkan jiwaku resah
Bernanah dengan maksiat
Zina mata, zina hati
Buat aku terus-terusan gelisah
Melihat pasangan lain
Melayari bahtera durjana
Yang kononnya indah
Walhal aku tahu
Halal haramnya...
Meskipun aku tahu
Baik buruknya...
Sungguhpun aku tahu
Azab dan siksanya...

Bukankah cintaku aku pada si dia
Harus bawaku dekat
Ke kota pujaanku...syurga
Bukankah cinta aku pada si dia
Harus jauhkan aku sejauh-jauhnya
Dari neraka yang pedih azabnya

Jadi...
Mana mungkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah cinta bisikan Allah
Mana mugkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah cinta yang bisa buatkan aku
Bahagia dunia akhiratnya
Mana mungkin cinta ini
Cinta aku pada si dia
Adalah suci, tulus dan perawan

Aku muhasabah nilai cinta ini
Sebak dada, kusut jiwa
Menitis air mata seorang hamba derhaka
Mengenangkan betapa murahnya nilai cinta ini
Hinanya cinta ini disisi tuhan

Cinta yang aku dambakan
Cinta aku pada si dia
Tiada apa-apa erti buat tuhan
Hanya lumpur noda mengundang murka...

Rupa-rupanya
Cinta aku pada si dia
Tidak layak menggapai rahmat
Tidak layak menjemput berkat
Dan tidak akan pernah mengundang keredhaan

Maafkan aku Ya Allah
Maafkan aku untuk ada rasa
Cinta aku pada si dia
Yang tidak ada nilai di mata mu Tuhan

Ya Allah
Jodohku ditanganmu
Kalau benar
Cinta aku pada si dia
Hanya menambah timbunan dosa
Aku mohon ampun Ya Allah

Doaku...
Harapanku...
Pintaku dengan harap...
Harap dengan sangat...
Penuh rendah diri sebagai hambamu
Kurniakan aku masjid yang sempurna
Dengan jodoh yang baik-baik
Penuhi pertemuan dan perpisahannya
Dengan iman, nur dan rahmatmu...
Biar jodohku itu...
Buatkan aku dekat padamu Ya Allah
Biar jodohku itu...
Buatkan syurga nanti jadi naungan untukku
Biar jodohku it...
Buatkan aku lebih mencintaimu
Lebih dari segalanya Ya Tuhan...
Ya Allah... Amin...

mengapa harus bersedih???

Allah benar janji-Nya. Allah telah menentukan sesuatu. Yang hilang tidak bermakna binasa. Yang pergi tidak bermakna kita hilang segala.

Kalau kita ukur - banyak mana yang Allah ambil, dibanding dengan banyak mana yang Allah telah beri kepada kita.

Firman Allah:

"Kalau kita cuba hitung nikmat Allah, nescaya tidak akan terhitung banyaknya." - (Ibrahim 14:34)

Mata, telinga, mulut, kaki dan sebagainya. Harta yang melimpah ruah. Pandang yang sekitarmu. Apa yang kurang? Tidak ada apa yang kurang, saudara. Rumah, kereta, isteri, anak-anak, segalanya cukup.

Dan apabila musibah menimpa, Allah tarik balik sedikit sahaja dari kurnia-Nya, mengapa harus berdukacita? Mengapa harus bersedih? Bukankah itu petanda bahawa Allah mungkin menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik? Allah tarik sesuatu untuk Allah berikan sesuatu yang lain. Tidak mustahil.

Berlapang dada kepada Allah, bahawa Allah menentukan segalanya. Yakinlah.

Firman Allah:

"Jangan takut, jangan berdukacita." - (Al-Ankabut 29:33)

Kadang-kadang manusia merasa dukacita kerana beban hidup yang terlalu banyak. Penyakit yang menimpa. Masalah keluarga yang banyak. Masalah anak, masalah isteri, masalah jiran, masalah kerja, masalah kereta, masalah itu dan sebagainya. Maka dia bersedih, dia berdukacita, jiwanya tertekan.

Mengapa harus bersedih? Bukankah hidup ini penuh dengan perjuangan mengatasi segala masalah? Hidup bermakna kita berdepan dengan masalah. Orang yang tidak mahu berdepan dengan masalah maka dia tidal layak untuk hidup di dunia ini.

Masalah yang besar yang tetap akan kita hadapi ialah hasutan iblis dan syaitan. Tidak ada masalah yang lebih besar daripada itu.

Mungkin kita merasakan bahawa masalah anak yang terlalu menekan. Anak kita nakal, anak kita degil, anak kita tidak mendengar cakap, anak kita suka melawan, dan sebagainya. Saudara, bukankah itu mengajak kita berusaha berjihad mendidiknya?! Dan setiap didikan kita kepada anak kita akan diberikan pahala oleh Allah SWT. Lantas berusahalah untuk mendidiknya, mengajarnya, mengasuhnya, dengan cara yang terbaik.

Apakah ada masalah yang lebih besar di dunia ini daripada masalah berdepan dengan hasutan syaitan, dengan iblis? Syaitan yang sentiasa mengajak kita untuk melakukan kejahatan, syaitan yang sentiasa mengajak kita untuk melakukan maksiat. Itu masalah yang besar. Sebab itu mujahadatun-nafs -- melawan nafsu, melawan syaitan, melawan iblis, itu adalah asas kepada perjuangan jihad manusia di muka bumi ini.

Iblis bersumpah dengan Allah SWT bahawa dia akan mengganggu Bani Adam, dia akan menggoda Bani Adam, dia akan menyesatkan Bani Adam. Mereka akan berusaha melakukan itu secara berterusan, sejak kita kecil, dewasa hingga kembali kepada Allah SWT. Ini masalah yang perlu kita hadapi. Adapun selain daripada itu anggaplah ia asam garam kehidupan.

Masalah yang kita lalui mematangkan jiwa kita, mematangkan akal kita, mematangkan peribadi kita. Akhirnya orang yang sudah banyak melalui masalah, dia menjadi manusia yang tenang, kerana dia rasa lapang dengan segala penyelesaian yang dia hadapi.

Yakinlah dengan sebarang masalah diserahkan kepada Allah. Kita setakat berusaha, Allah jua yang menentukan.

Thursday, July 1, 2010

what should i do???:'(


ak xtau ap yg ak rase,,

sedeh..sgt2 sedeh..

ak rase mcam dy xamk berat sal ak..

pd hakikatnya memg ak n dy xde pape..

tp knape tiap kali pun ak rasa sakit hati bila dia xpedulikan ak

ak teringin nk bgtau dia

nk dia pujuk ak

tp dia xpaham

xkan pernah paham perasaan ak

dia bukan jenis gitu

ap ak patut buat???

ak keliru..

ak sayang dia..

ya,ak sayang dia..

tapi...

tiap kali pun macam ni

dia buat ak sedeh...

tapi dia xpernah sedar..

xpernah tau ak betul2 sayang dia

ak cemburu dgn kebahagiaan org laen

kenapa org len boleh bahagia

sedangkan kebahagiaan 2 sgt sukar untuk ak capai

awk xpernah paham..

sy sgt2 perlukan awk..

bukan untuk temankan sy sepanjang hari

tak..bukan macam 2

tp sekadar sentiasa d samping sy

tiap kali sy perlukan awk,awk xde..

sy tercari-cari..

sy sgt2 perlukan pemahaman dari awk

hanya 2 je..

tapi macamane sy nk bgtau awk sume 2..

camne..

sy buntu..

sy syg awk..

kdg2 sy rse nk menghilangkan diri

tp sy tau sy xkan mmpu untuk bertahan

tp smpai bila..

sy harus terus terluka..

sy sakit ati setiap kali awk xamk kisah pasal sy

tp awk xtau..

camane sy nk bgtau awk..

:'(

Monday, June 21, 2010

still hurt...

dah hampir setahun dia tinggalkan aku..
dan selama itulah ak masih lagi menunggu,,
menunggu untuk dia pulang ke pangkuanku..
dan sepanjang masa itulah aku masih lagi merasa sunyi
bila tirai malam berlabuh
di tempat ak beradu lah aku meluahkan segalanya..
setiap malam..
tanpa jemu..
dan air mata ak takkan pernah kering untuk dia..
ak tau..
berkali2 bibirku menafikan namun hatiku tetap menangis..
sampai bila..
bila ak lihat pembaharuan pada dirinya dari jauh
ak akan menangis..
walaupun hanya dari jauh
mungkinkah aku masih lagi mencintai dia??
tidak..bukan..
pernahkah aku mencintai dia??
adakah kerana aku cintakan dia ak masih lagi menangis??..
kadang2 ak bencikan diri ak..
kenapa ak masih lagi mengingati dia??
malah menangis untuk dia??
ak teringin sangat menceritakan penderitaanku padanya
biar dia tau ak terseksa kerana dia
menangis kerana dia..
ak teringin dia faham..
pujuk ak..
kenapa....
kenapa ak tak boleh lupakan dia..
ak da penat nk tangiskan air mata ak untuk dia..
terlalu penat
tapi ak tak boleh berhenti..
setiap hari pasti ku akan ingatkan dia..
ya Allah..perit sungguh bila saat tu terbayang dalam fikiran ak
ak tak mampu untuk menghalang..
ak tiada kudrat dan kekuatan..
ak hanya memandang dia pergi dari ak dia semakin menjauh..
sehingga peristiwa 2 terbawa dalam mimpi ak..
dan ak menangis dalam tidur..
sampai bila..
bila ia akan berakhir..
ak dah penat..
betul2 letih dengan semua ni..
kenapa ak perlu mengenali dia..
jika hanya untuk ak terluka..
sepanjang hayatku...

Sunday, May 9, 2010

sakit ati dengan perasaan ini!!!!!

Ya Allah......................
sakitnyer ati ak..................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kenapa aku perlu untuk sayang kt dia??????
nape bila ak syg,ati ak sakit!!!!!!!!!!!
ak tak nak ati ak terluka
tp 2 la yg akn jd bile kte syg kt org...
nape perlu wjud perasaan 2 dalam ati ak???????????
ak tak nak sayang kat dia!!!
ak benci dia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sakit ati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tuesday, January 19, 2010

as syura di uitm

ni la syura nye..hehehee
aku xkcau pon!hohoho
bg pluang kt owg len..sian lak diaorg!hahaaa
aku tukg mkn jee..hehehee

ni la geng aku..
7 owg sume'y..
sem lps 8,tp sorg rumet aku 2 msk SPA,
so tggllah kami ber7..huhuhu
4 muke baru 2 dk kt level 3..
sem ni terpisah level..huhuhu

ni la semua membe part 2 level kolej ak..
1st pic bg kitorg sume..
n msing2 pn xbpe knl ag..
wlaupn 1 kos..huhuhu
nk wt cne,kls len2 blake..
cnela nk knl..
tmbh lg,stdnt kos ak 2 ramai gler!!

ha,yg sblh nuyu 2 membe dpn blik ak.
cun gler!!!
bile la ak bley jd cam dye ni...huhuhuhu
ad hrapan ke...???:(
nme membe ak ni sara..
secantik tuan'y...
ni rumet ak yg td 2..
dy ni sebok j nk bwk payung..
pntg pns sket! huhuhu
action ngan payung kesayangan ye la 2..
p bgus gak rumet aku ne..
cz ak pn tumpg sekaki gak payung dye 2! hahahaha

ni semua ahli blik 215..hehee
sblh kiri skali 2 rumet bru ak..
sis part 3..zati nme ye..
kolej aku tema oren..
so sume kne pkai bju oren..huhuhu

ni lak masa baru sampai kt medan ilmu..
terus je aku n rumet2 ku action utk amek gambo..hahaha
owg len dk sibuk kacau syura 2,kitorg dk amk gmbo!!haha
action2!!;)
rumet aku sowg ag 2 nme sejibik mcm ak!!
lain ayah la..huhuu

ni masa dalam bas uitm..heheehee
aku ngan salah sorang rumet aku..nuyu



Wednesday, January 6, 2010


anugerah yang sangat manis...







benarlah kata orang,bila kita diduga dgn ujian dariNya,kita pasti memperoleh sesuatu drp peristiwa tersebut..
sebelum ni aku diduga dengan ujian yang begitu berat dalam seumur hidupku..
puas aku mencuba untuk kembali seperti dulu..
hnya pd Dia aku mengadu..
aku ingat aku mampu berdiri dan membina diri aku..
aku mampu berdikari dan menanggung dugaan itu..
namun aku tewas juga dek ujian yang menghanyutkan aku ke lembah kelukaan yang sgt dalam..
aku tak kuat..
aku merenung ke masa lalu..
kisah silamku,salah silapku,dosa2 lalu..
akhirnya aku pasrah..
semua itu mungkin takdirNya..
untuk aku berubah..
dan kembali mendekati Dia..
aku bangun dengan perlahan..
aku tau aku harus bangkit dari kesuraman yang lalu..
aku tau bukan selama2'y aku perlu begini..


tanpa diduga..
satu anugerah telah ku dapat..
satu kejayaan yang sangat manis..
tersangat manis..
mungkin inilah hikmahnya..
hadiah drNya atas ketabahan aku..
ALHAMDULILLAH YA ALLAH..


aku semakin kuat..
kerana aku tau Dia sentiasa di sisi aku..
aku ingin lebih mendekatiNya..
dan lebih mencintaiNya..